03/05/2024
جاذبه های دیدنی استانبول

جاذبه های دیدنی استانبول

استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که حتماً تا به حال دوست داشتید که به آنجا سفر کنید، در این مقاله قرار است قبل از سفر با جاذبه های دیدنی استانبول آشنا شوید تا سفری به یادماندنی را برای خودتان رقم بزنید.

معرفی جاذبه های دیدنی استانبول

می‌توان گفت شهر استانبول مهم‌ترین شهر کشور ترکیه و انتخاب اول هر گردشگر پس از سفر به این کشور است، بهتر است قبل از سفر به این شهر با جاذبه های دیدنی ترکیه آشنا شوید.

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمان یکی از جاذبه های دیدنی استانبول

مسجد جامع سلیمانیه استانبول دومین مسجد بزرگ استانبول است؛ بنابراین طبیعی است که انتظار دیدن یک بنای باشکوه اسلامی-‌عثمانی را داشته باشیم. جالب است بدانید که علاوه بر مسجد نیز حوزه علمیه، حمام، کتابخانه، کاروانسرا، بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز در این مجموعه کم‌نظیر وجود دارد.

 

کلیسای ایاصوفیه

ایاصوفیه در سال ۳۶۰ میلادی احداث شد و در ابتدا کلیسای بزرگی به نام کلیسای اعظم بود که نزدیک کاخ کنستانتین قرار داشت و جزو اصلی‌ترین کلیساهای رومیان به شمار ‏می‌رفت تا حدی که از آن برای مراسمات تاج‌گذاری استفاده می‌شد.

کلیسای ایاصوفیه با آن شاهکار معماری‌اش، در دوران عثمانی تبدیل به مسجد شد. شاید به همین دلیل است که آن را پیونددهنده مسیحیت و اسلام می‌دانند، اگر به استانبول رفتید حتما به این مکان زیبا سر بزنید و از دیدن آن لذت ببرید.

بازار بزرگ استانبول

یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول و در حققیت قدیمی‌ترین بازار سرپوشیده دنیا، بازار بزرگ استانبول است. محال ممکن است به این بازار وارد شوید و خرید نکنید؛ پس حواس‌تان باشد اسیر مهارت فروشندگی فروشندگان این بازار نشوید.

آب‌انبار تاریخی باسیلیکا از جاذبه های دیدنی استانبول

آب انبار باسیلیکا یا همان قصر وارونه یکی از جاهای دیدنی ترکیه از دوران امپراطور روم شرقی است. این بنا در زیر زمین با ۳۳۶ ستون ساخته شده است و در نزدیکی ایاصوفیه قرار دارد.

میدان تکسیم، مهم ترین جاذبه از جاذبه های دیدنی استانبول

میدان تکسیم یکی از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول است، این میدان در مرکز شهر استانبول قرار دارد و اهمیت سیاسی بالایی نیز در این شهر دارد.

خیابان استقلال

اگر می‌خواهید مینیاتوری از استانبول را در چند کیلومتری میدان تکسیم ببینید، باید کمی در خیابان استقلال قدم بزنید، خوشبختانه ماشین و موتور اجازه ورود به سنگ‌فرش‌های تمیز این خیابان را ندارند، اما یک تراموای قرمز‌رنگ قدیمی خیابان را نصف می‌کند. بعد از ترواموای لندن، قدیمی‌ترین تراموا همینی است که در خیابان استقلال می‌بینید. ارزش یک بار سوارشدن را ندارد؟

در دو طرف این خیابان بناهای زیبایی می‌بینید که تقریباً با یک ارتفاع یکسان و یک‌دست ساخته شده‌اند، خیابان استقلال استانبول فقط جایی برای خرید و قدم‌زنی نیست. بعضی روزها، گروه‌های مختلف در سرتاسر خیابان استقلال جمع می‌شوند و به‌سبک خودشان موسیقی زنده اجرا می کنند، بنابراین تماشای این خیابان و قدم زدن در آن را از دست ندهید.

برای اینکه هر چه زودتر سفر به استانبول را تجربه کنید، لیست تورهای استانبول از شیراز را مشاهده کنید

کاخ توپکاپی استانبول

این کاخ توسط سلطان محمد دوم در سال ۱۴۷۸ بنا شده و از قرن ۱۵ تا ۱۹ میلادی، امپراتوری عثمانی از آن به‌عنوان مرکز سیاسی خود استفاده می­‌کرده است. در واقع کاخ توپکاپی در سال ۱۹۲۴ به‌دستور آتاتورک به‌عنوان موزه­ای برای بازدید همه آزاد شد. این کاخ بخش­‌های فراوان و دیدنی دارد که هریک از این بخش­‌ها در زمان خود کاربری­‌های مختلفی داشته‌­ است و تاریخ گویای داستان­‌های فراوانی برای آن‌هاست.

برج گالاتا استانبول

برج گالاتا که یکی از جاهای دیدنی استانبول است؛ حدود هفت‌صد سال پیش (۱۳۸۴ میلادی) و با هدف نظارت بر کشتی‌ها و شناسایی کشتی­های متجاوزان و دشمنان بنا شد. اما بعدها تغییر کاربری داد و به‌عنوان زندان از آن استفاده شد. بعدها کاربری دید‌ه‌بانی پیدا کرد و در تمام این زمان‌ها تعمیر و بازسازی شد.

برج گالاتا از مکان‌های دیدنی استانبول یک نماد برای شهر استانبول محسوب می­‌شود و در ارتفاع ۶۷ متری شهر را زیر پا دارد. بالا رفتن از برج گالاتا و تماشای شهر زیبای استانبول و جزیره­ فوق‌­العاده دیدنی پاریم­آدا، لذتی بی‌­نظیر و وصف‌نشدنی را برای هر توریست و گردشگری در این شهر فراهم خواهد کرد.

تماشای غروب آفتاب بر بالای این برج نیز آن را به رمانتیک­‌ترین مکان در میان سایر جاهای دیدنی استانبول تبدیل کرده است. بر بالای این برج رستورانی احداث شده که بهترین غذاهای ترکی در آن سرو می‌شود و لذت بازدید از آن را برای علاقه‌مندان دوچندان می‌کند. این بنا تا سال ۱۷۴۹ بلندترین ساختمان استانبول بوده است.

میدان هیپودروم یا میدان اسب‌دوانی

میدان هیپودروم یا میدان اسب‌دوانی استانبول از دیگر مراکز و جاهای دیدنی استانبول است که در زمان امپراطوری روم به وجود آمده و بزرگ­ترین میدان اسب‌سواری جهان شده است. این میدان در منطقه سلطان احمد که از قدیمی­ترین مناطق استانبول است قرار دارد و به همین سبب به میدان سلطان احمد مشهور شده است.

در زمان­‌های قدیم مسابقات هیجان‌انگیزی مانند اسب سواری و ارابه‌­رانی برگزار می‌­شده که از پرطرفدارترین مسابقات ورزشی در زمان یونان قدیم بوده­ است. این میدان همچنین میزبان و محل برگزاری مراسم­هایی مانند مراسمات رسمی دربار، رژه و تاج‌گذاری هم بوده است و به همین خاطر است که آن را مرکز ورزشی و همچنین اجتماعی امپراطوری بیزانس و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی استانبول به حساب می‌­آوردند.

کاخ دلما باغچه

کاخ دلما باغچه با نمای بسیار باشکوه و خیره‌کننده­‌ای که دارد به‌جرئت می‌­توان گفت در میان تمام جاهای دیدنی استانبول منحصربه‌فرد است. این جاذبه از جاذبه های استانبول کاخی نمایشی ۶۰۰ ساله به‌ جا مانده از دوران حکمرانی سلسله عثمانی است؛ چرا که محل زندگی شش پادشاه آخر این سلسله بوده است.

کاخ باشکوه دلما باغچه از جاهای دیدنی استانبول ۴۴ تالار، ۲۸۵ اتاق، ۶۸ سرویس بهداشتی دارد. برای تزیین سقف آن ورقه­‌هایی از جنس طلا بالغ بر ۱۴ تن طلا به‌ کار رفته و ۱۳۱ فرش دستباف ابریشمی کف کاخ را پوشانده است. بزرگ‌­ترین لوستر جهان که آن را ملکه ویکتوریای انگلیس به این کاخ اهدا کرده است، در این کاخ زیبا خودنمایی می­‌کند.

جاذبه های دیدنی استانبول

نکته جالب دیگر درباره این بنای تاریخی از مکان های دیدنی استانبول این است که اتاق و تختی که آتاتورک (مؤسس دولت جدید و جمهوری ترکیه) در آن درگذشت، در این کاخ قرار دارد. آتاتورک با وجود اتاق­های مجلل و متنوع این کاخ یکی از ساده­‌ترین‌­های آن را برای خود انتخاب کرده بود و این انتخاب او توجه افراد بسیاری را در بازدید از این کاخ باشکوه به خود جلب می‌­کند

حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان یکی از حمام‌های معروف است که نزدیک جاهای دیدنی مشهور استانبول یعنی دقیقا کنار ایاصوفیه و حوالی مسجد سلطان احمد قرار دارد.

تاریخ تولد این حمام به قرن ۱۶ و دوران سلطان سلیمان عثمانی برمی‌گردد. یکی از همسران سلیمان به نام خرم سلطان دستور داد تا کنار مساجد و در اماکن عمومی برای مردم حمام بسازند. این حمام باشکوه و بسیار زیبا که حتی از معماری امپراتوری روم هم الگو گرفته، یادگار همان دستور است.

جاذبه های دیدنی استانبول

حمام خرم سلطان بخش‌های مختلفی ازجمله اتاق‌های آب گرم و سرد و فواره و آب‌نما دارد. ساختمان حمام در زمینی به مساحت حدودا ۳ هکتار و به‌صورت قرینه بنا شده‌ است. اگر بعد از گشت‌وگذار در فروشگاه‌ها و جاهای دیدنی استانبول دنبال یک حمام درجه یک از سنگ‌های مرمر بودید، حتما به حمام خرم سلطان سر بزنید.

این حمام هر روز از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب به روی همه مردم باز است. البته برای استفاده از خدمات مختلف مثل ماساژ باید علاوه‌ بر ورودی، هزینه جداگانه بپردازید. برای رفتن به حمام هم با وسیله نقلیه عمومی یا تاکسی، خودتان را به مرکز شهر و محله سلطان احمد برسانید.

کاخ بیلربیی از جاذبه های دیدنی استانبول

تزیینات و لوازم داخلی کاخ بیربیی به حدی چشم‌گیر و زیباست که خیلی از مردم برای تماشای آن، به کاخ می‌روند.

گل‌های مگنولیا، گلدان‌ها و چینی‌های عتیقه گران‌قیمت، لوسترها و ساعت‌های فرانسوی، کنسول و میزهای خیره‌کننده، همگی واقعاً حیرت‌آور و حسادت‌برانگیز است. بیرون کاخ هم می‌توانید از تماشای کیسوک‌های دریایی، پلکان پشت باغ و تونل قدیمی آن، آلاچیق‌ها، مجسمه‌ها، اصطبل سلطنتی و گل‌های مگنولیا لذت ببرید.

جاذبه های دیدنی استانبول

این کاخ را مجموعه‌ای از خانه‌های ییلاقی با یک کاخ اصلی تشکیل می‌دهند. قصری از سنگ مرمر که اشراف و بزرگان عثمانی در قسمتی از آن آرام گرفته‌اند. اگر از دید خریدار نه بلکه از نگاه یک هنرمند داخل کاخ را ببینید، هم طراحی‌های شرقی و هم آرایش و تزیین غربی را در اتاق‌ها پیدا می‌کنید.

اگر قصد مهاجرت به این کشور را دارید، شرایط مهاجرت به ترکیه را مطالعه کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *